FANDOM

Regedziński TeodorEdytuj

(ur. 28.04.1894 - zm. 2.08.1954)

Silny gracz w okresie międzywojennym, startował w reprezentacji Polski na Olimpiadach Szachowych w latach: Haga 1928, Folkestone 1933, Monachium 1936, Sztokholm 1937 i Buenos Aires 1939.

Rubinstein AkibaEdytuj

(ur. 12.12.1882 - zm. 14.03.1961).

Najsilniejszy polski arcymistrz, w okresie 1909 - 1914 pretendent do światowej korony. W latach 1920 - 1930 przeżywał drugą szachową młodość, jednak do zaplanowanego na 1914 rok i nie rozegranego ze względu na wybuch wojny meczu o tytuł mistrza świata już nie doszło. Akiba Rubinstein był szachowym myślicielem, głębokim badaczem szachów, jednocześnie niezwykle silnym praktykiem. W samym tylko roku 1912 zwyciężył w pięciu silnych turniejach międzynarodowych. Przysłowiowa już dziś biegłość teoretyczna Akiby Rubinsteina zarówno w dziedzinie debiutu, jak gry środkowej oraz końcowej zaowocowała licznymi wariantami debiutowymi noszącymi nazwisko polskiego arcymistrza. Zaskakująco niewiele zostało natomiast materiałów pióra Akiby Rubinsteina, w tym względzie należy się ograniczyć do lektury jego partii. Szachowy Mistrz Polski w Łodzi 1927. Reprezentował Polskę na Olimpiadach Szachowych w Hamburgu 1930 (Złoty medal olimpijski dla reprezentacji Polski oraz wynik 15/17 Rubinsteina) w Pradze 1931.